top of page

חזקיה מנשה את מנשה, ומבטל, לכאורה, את רוע הגזירה

אָמַר רַב הַמְנוּנָא: מַאי דִּכְתִיב (קהלת ח א) 'מִי כְּהֶחָכָם וּמִי יוֹדֵעַ פֶּשֶׁר דָּבָר' - מִי כְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁיּוֹדֵעַ לַעֲשׂוֹת פְּשָׁרָה בֵּין שְׁנֵי צַדִּיקִים, בֵּין חִזְקִיָּהוּ לִישַׁעְיָהוּ. חִזְקִיָּהוּ אָמַר: לֵיתִי יְשַׁעְיָהוּ גַּבָּאִי, דְּהָכִי אַשְׁכְּחָן בְּאֵלִיָּהוּ דְּאָזַל לְגַבֵּי אַחְאָב, שֶׁנֶּאֱמַר (מלכים א יח ב) 'וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּהוּ לְהֵרָאוֹת אֶל אַחְאָב'. יְשַׁעְיָה אָמַר: לֵיתֵי חִזְקִיָּהוּ גַּבָּאִי, דְּהָכִי אַשְׁכְּחָן בִּיהוֹרָם בֶּן אַחְאָב, דְּאָזַל לְגַבֵּי אֱלִישָׁע. מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? - הֵבִיא יִסּוּרִין עַל חִזְקִיָּהוּ וְאָמַר לוֹ לִישַׁעְיָה לֵךְ וּבַקֵּר אֶת הַחוֹלֶה, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה לח א) 'בַּיָּמִים הָהֵם חָלָה חִזְקִיָּהוּ לָמוּת, וַיָּבוֹא אֵלָיו יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ הַנָּבִיא וַיֹּאמֶר אֵלָיו: כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צַו לְבֵיתֶךָ, כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה'. מַאי 'כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה'? – 'מֵת אַתָּה' בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְ'לֹא תִחְיֶה' לָעוֹלָם הַבָּא.

אָמַר לֵיהּ: מַאי כּוּלֵי הַאי?

אָמַר לֵיהּ: מִשּׁוּם דְּלָא עָסַקְתְּ בִּפְרִיָּה וּרְבִיָּה,

אָמַר לֵיהּ: מִשּׁוּם דְּחַזָאִי לִי בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ דְּנַפְקֵי מִנָאִי בְּנִין דְּלָא מַעֲלֵי,

אָמַר לֵיהּ: בַּהֲדֵי כַּבְשֵׁי דְּרַחֲמָנָא לָמָּה לָּךְ? - מַאי דִּמִפְקַדְתְּ אִבָּעֵי לָךְ לְמֶעֱבַד, וּמַה דְּנִיחָא קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לִעֲבִיד.

אָמַר לֵיהּ: הַשְׁתָּא הַב לִי בְּרַתָּךְ, אֶפְשָׁר דְּגַרְמָא זְכוּתָא דִּידִי וְדִידָךְ, וְנַפְקֵי מִנָאִי בְּנִין דְּמַעֲלֵי.

אָמַר לֵיהּ, כְּבָר נִגְזְרָה עָלֶיךָ גְּזֵרָה.

אָמַר לֵיהּ: בֶּן אָמוֹץ, כַּלֵּה נְבוּאָתְךָ וְצֵא! כָּךְ מְקֻבְּלַנִי מִבֵּית אָבִי אַבָּא - אֲפִלּוּ חֶרֶב חַדָּה מֻנַּחַת עַל צַוָּארוֹ שֶׁל אָדָם, אַל יִמְנַע עַצְמוֹ מִן הָרַחֲמִים... (ברכות י א) [1]

[1] היוצרות מתחלפות תוך כדי ספור. בתחילה האמין חזקיה לגזירת הגורל ומשום כך לא קיים מצות פרו ורבו, לאחר שבישר לו ישעיה על מותו המיידי יצא בבת אחת נגד שתי הגזירות. גרסה זו שונה מגרסת הירושלמי שם מציע ישעיה לחזקיה את בתו, וכאן מציע חזקיה לישעיה את ההצעה הזו וישעיה מסרב בטענת 'כבר נגזרה גזירה' וחזקיה מגרש אותו... ; להוציא החומר הרב מכל קבצי מנשה ומנשה יה. ראי/ה כאן, באתר, את ארבעת פרקי "המנשה" ועוד...

פוסטים קשורים

הצג הכול

הקדוש-ברוך-הוא מכור לתלמוד-תורה ואין לו בעולמו אלא ארבע אמות של סוגיה תלמודית

אָמַר לֵיהּ רָבָא לְרַפְרַם בַּר פָּפָּא: לֵימָא לָן מַר מֵהַנֵי מִילֵי מַעַלְיָיתָא דְּאָמַרְתְּ מִשְּׁמֵיהּ דְּרַב חִסְדָּא בְּמִילֵי דְּבֵי כְּנִשְׁתָּא. אָמַר לֵיהּ: הָכִי אָמַר רַב חִסְדָּא: מַאי

bottom of page