כנגד ארבעה בנים דברה התורה המחלנת


כנגד ארבעה בנים דברה התורה המחלנת –

אחד אומר "אני חכם",

אחד אומר: "אני רש'ע" (רבונו של עולם),

אחד אומר: "אני תם" (יושב אהלים),

ואחד אומר: "אני לא רוצה לשאול ולהשיב אלא רק להקשות ולפרק".

בן "חכם" מה הוא אומר? – "תשאלו אותי כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול כי אני הוא הפוסק הגאון והצדיק בעל השו'ת, ויש לי את התשובות האמיתיות לכל השאלות שבעולם"

בן "רש'ע" מה הוא אומר? – "אל תשאלו אותי שאלות ותעשו כל מה שאני מצווה עליכם כי אין עוד מלבדי!"

יושב אהלים מיתמם מה הוא אומר? – "אל תשאלו אותי למה אני לא מתגייס ולמה אני מבזבז את ימיי ולילותיי בביטול תורה, במלחמות עם ה"שונאים" ובהפגנות נגד גיוס. אתם יודעים היטב שהישיבה הקדושה היא היחידה הכי קרבית, ושאני מוסר את נפשי על קידוש השמ וממית עצמי באהלה של תורה"

והבן שרוצה להקשות ולפרק כופר בעצם זכות קיומה של תורת השאלות והתשובות העמארציות (שו"ת) שהבורים המיתממים שואלים את ה"חכמים" ואת הרש'עים גדולי הדור.

למה? – כי תורתו של המקשה והמפרק היא מקור השראה יצירתי ולא מקור סמכות כפייתי.

כי לפרק קושיות זה כמו לפרק מוקשים.

כי תורתו של המקשה והמפרק היא תורת חיים, והחיים הם שדה מוקשים, ואין בהם שאלות פשוטות ותשובות פשוטות, אלא אך ורק קושיות מסוכנות, שאם לא נלמד לפרק אותם הם יתפוצצו לנו בפרצוף.

פוסטים קשורים

הצג הכול

יש בלגן מרתק בכל אחד מ929 פרקי התנך. הרבנים חרדים מפני הבלגן הזה ומנסים לעשות סדר בכל פרק ובכל פסוק. יחזקאל הדרשן לא אוהב את הסדר הרבני המאולץ - הוא שואף להחזיר לתנך את יופיו הפראי ולעשות בו בלגן. יחז

חלק א: ותהי צעקה גדולה בירושלים כי אין בית אשר אין שם מת ------------------------------------------------------------------------ קרב יום אשר הוא לא יום ולא לילה. וביום ההוא יוצבו מאות מחסומים בכל הכנ

פרשת יתרו בפרק זה אנו נתקלים שוב גם בהר האלהים וגם בצפורה. פעם אחרונה שנתקלנו בצפורה ובהר האלהים היתה במהלך אירוע הדמים המתואר בפרק ד. הר האלהים, המוכר גם כהר סיני, הוא האולימפוס של המיתולוגיה המקראית