top of page

הקדוש-ברוך-הוא מכור לתלמוד-תורה ואין לו בעולמו אלא ארבע אמות של סוגיה תלמודית

אָמַר לֵיהּ רָבָא לְרַפְרַם בַּר פָּפָּא: לֵימָא לָן מַר מֵהַנֵי מִילֵי מַעַלְיָיתָא דְּאָמַרְתְּ מִשְּׁמֵיהּ דְּרַב חִסְדָּא בְּמִילֵי דְּבֵי כְּנִשְׁתָּא.

אָמַר לֵיהּ: הָכִי אָמַר רַב חִסְדָּא: מַאי דִּכְתִיב (תהלים פז ב) 'אֹהֵב ה' שַׁעֲרֵי צִיּוֹן מִכֹּל מִשְׁכְּנוֹת יַעֲקֹב'? - אוֹהֵב ה' שְׁעָרִים הַמְּצֻיָּנִים בַּהֲלָכָה יוֹתֵר מִבָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּמִבָּתֵּי מִדְרָשׁוֹת.

וְהַיְינוּ דְּאָמַר רַבִּי חִיָּא בַּר אַמִי מִשְּׁמֵיהּ דְּעוּלָא: מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ אֵין לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ אֶלָּא אַרְבַּע אַמּוֹת שֶׁל הֲלָכָה בִּלְבַד.

וְאָמַר אַבַּיֵי: מֵרֵישׁ הֲוָה גָּרִיסְנָא בְּגוֹ בֵּיתִי, וּמְצַלִינָא בְּבֵי כְּנִשְׁתָּא. כֵּיוָן דְּשָׁמַעְנָא לְהָא דְּאָמַר רַבִּי חִיָּא בַּר אַמִי מִשְּׁמֵיהּ דְּעוּלָא, 'מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ אֵין לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ אֶלָּא אַרְבַּע אַמּוֹת שֶׁל הֲלָכָה בִּלְבַד', לָא הֲוָה מְצַלִינָא אֶלָּא הֵיכָא דְּגָרִיסְנָא.

רַבִּי אַמִי וְרַבִּי אַסִי, אַף עַל גַּב דַּהֲווּ לְהוּ תְּלֵיסַר בֵּי כְּנִשְׁתָּא בִּטְבֶרְיָא, לָא מַצְלוּ אֶלָּא בֵּינִי עַמּוּדֵי הֵיכָא דַּהֲווּ גַּרְסֵי. (ברכות ח א) [1]

[1] ראי/ה על כך בהרחבה במדור תלמוד – "תרגום עברי חופשי של Torah lawyers hate Torah lovers https://youtu.be/hGlJozpx5xU

פוסטים קשורים

הצג הכול

ברוריה והבריונים (ספור סתמאי מובהק ומבוא לכל "מעשה ברוריה" בעתיד)

הַנְהוּ בִּרְיוֹנֵי דַּהֲווּ בְּשִׁבְבוּתֵיהּ דְּרַבִּי מֵאִיר, וַהֲווּ קָא מְצַעֲרֵי לֵיהּ טוּבָא. הֲוָה קָא בָּעִי רַבִּי מֵאִיר רַחֲמֵי עָלַיְיהוּ, כִּי הֵיכִי דְּלֵימוּתוּ. אָמְרָה לֵיהּ בְּרוּרְי

Comments


bottom of page